NOAR

Graafika ning muud mitmes eksemplaris valminud kunstiteosed on suurepärane võimalus oma kunstikogule aluse panemiseks ja kunsti investeerimiseks. Kuna eksemplare on mitu, tähendab see teoste suuremat kättesaadavust ka hinnaklassi plaanis.

Liiva_wp
Silvi Liiva. Ateljee. 1973. Ofort

Graafika puhul ei ole samasse tiraaži kuuluvad eksemplarid originaalteose koopiad (erinevalt näiteks masstoodetud plakatitest), vaid tegu on samalt trükiplaadilt saadud järjestikuste tõmmistega. Graafikatehnikaid on mitmeid. Üheks peamiseks eristavaks faktoriks on see, kas kujutis on saadud tasapinna uuristamise/ söövitamise kaudu (sügavtrükk: ofort, kuivnõel, akvatinta, metsotinto) või kasutatakse värvi blokeerimist, st kujutis saadakse tasapinnast kõrgematelt või katmata punktidelt (nagu kõrgtrükitehnikate ja siiditrüki puhul).

Lisaks võib kunstnik ühest algideest ning lahendusest lähtuvalt teha mitmeid nö koopiaid, mis on küll väga sarnased, kuid mitte päris identsed. Iga selline teos muudetakse unikaalseks näiteks autori poolt käsitsi lisatud elementide kaudu.

Vint_wp
Mare Vint. Mineviku linnad III. 2007. Siiditrükk

Piiratud tiraaži kuuluvad eksemplarid peaksid olema nummerdatud, näidates mitmenda tõmmisega kogutiraažist on tegu (nt. 1/100 ehk esimene tõmmis kokku sajast eksemplarist koosnevast tiraažist). Sageli tõusevad graafika hinnad järk-järgult vastavalt sellele, kui suur osa tiraažist on läbi müüdud. Mida väiksem on tiraaž, seda haruldasem ja eksklusiivsem on kunstiteos.

Lapin sorm
Leonhard Lapin. Veritsev sõrm. 1971/2003. Siiditrükk

 

Graafika eelised

  • enamasti soodsam hind kui sellise teose puhul, millest on vaid üks eksemplar
  • tänu hinnafaktorile on kättesaadavamad ka nimekate kunstnike teosed
  • teiselt poolt saab muretumalt “riskida“ uute, noorte ja tundmatute kunstnike teostega
  • enamasti on graafika mõõtmetes, mille mahutamine tavalisse elu- või tööruumi ei ole keeruline
  • graafika väärtus võib ajas tõusta nagu kõigi kunstiteoste puhul

 

Nõuandeid graafika ostmiseks

  • Kontrolli tiraaži suurust; eksklusiivsus lisab väärtust
  • Ostes varakult, s.t. väiksema numbriga tõmmiseid, on suurem tõenäosus, et pärast kogu tiraaži või enamiku eksemplaride läbimüümist on sinule kuuluva teose hind kasvanud
  • Mõned kunstikogujad leiavad, et huvitavam on koguda üht kindlat numbrit (nt 17. tõmmis igast tiraažist; populaarsed on ka tähenduslikud või ümmargused numbrid nagu 1/100, 50/100, 100/100)
  • Huvitavad ja väga väärtuslikud võivad olla ka autorieksemplarid (artists´ proofs). Need on proovitõmmised ja muud eksemplarid, mis on valminud lisaks tavatiraažile ning mõeldud kunstniku enese tarbeks. Autorieksemplari tunneb ära märgistuse A.P., P/A. or E.A. (Épreuve d’Artiste) kasutamise järgi tavapärase numbri asemel. Tõmmised markeeringuga H.C. (Hors d´Commerce) on tavatiraaži kuuluvate teostega identsed, kuid mõeldud mitte müügiks vaid näidisena kunstivahendajatele ja galeriidele.
  • Kontrolli, kas teos on kunstniku poolt signeeritud ja kui ei ole, siis uuri, kas seda on võimalik korraldada
  • Väldi masstrükis valminud koopiaid. Trükitehnikad nagu offset-litograafia (meetod, mis on kasutusel enamiku ajakirjade, ajalehtede, plakatite ja raamatute trükkimisel) ei ole sama mis originaaltõmmised.

Kui soovid erinevate graafikatehnikatega lähemalt tutvust teha, siis hea ning interaktiivse võimaluse pakub selleks New Yorgi kaasaegse kunsti muuseumi MoMA ülevaade.

Kytas_wp
Kaarel Kütas. Helesinine unistus uuest kaubanduskeskusest. 2008. Litograafia

Kasutatud materjale Beatrice Hodkin´i 2011. a. ilmunud raamatust  “A guide to buying and collecting affordable contemporary art”.