fbpx
NOBA Põhja- ja Baltimaade kaasaegse kunsti keskkond
NOAR.eu avaaktsioon koondnimetusega "Kunsti peab saama!" tõi täna Vabaduse väljakul publiku ette ligi kuuajalise tiheda loomeprotsessi kulminatsiooni ning meelitas Tallinna salapärase tänavakunstniku Edward von Lõnguse.

AK3A8974

Edward von Lõnguse ja Laurentsiuse teos “Vaikelu ōhupalli & padakonna topisega”
Foto: Artur Sadovski

Maalikunstnike ja tänavakunstnike koostöös kerkis täna Vabaduse väljakule neli suurt seina, mis täitusid sealsamas kunstiteostega. Kõigil huvilistel oli võimalik jälgida, kuidas kunst sünnib.

Esimesele seinale lõid kunstiteose Edward von Lõngus ja Laurentsius. Eesti Banksyks kutsutud Edward von Lõnguse üheks tuntuimaks teoseks on Quentin Tarantino filmi “Pulp Fiction” ja Oskar Lutsu noorsooromaani “Kevade” motiive miksiv “Sure, koer!“. Tema protestimaigulist kunsti leiab mitmete Tartu majade seinal, muuhulgas on ta kujutanud Lydia Koidulat, Anton Hansen Tammsaaret ning Eesti Politsei poolt vahistatud Sammalhabet jäädvustatuna riigikohtu hoone vastasseinale.

Lõngusega koos astus üles tuntud maalikunstnik Laurentsius, keda on nimetatud fetišistlikuks esteediks, kuna ta läheneb oma objektile äärmiselt detailitäpse pühendumusega. Kuidas tänavakunsti kiire tempo mõjutas kunstniku käekirja, võib näha valminud teoselt “Vaikelu ōhupalli & padakonna topisega“.

Teisel seinal sai näha “Kooselu koalitsiooni” kujunemist Maarit Murka (koalitsioon) ja Bach Babachi (kooseluseadus) koostööprojektina. Kontseptsioon nägi ette, et kumbki kunstnik ei näe üksteise tööd enne aktsiooni toimumise päeva. Et teos ei muutuks ühe kunstniku poolt ainuisikuliselt dikteerituks, toimus teose loomise protsessis pidev suunamuutus, millega kunstnikud pidid rinda pistma ja kohanema. Kumbki osapool polnud lõpuni vaba teostama oma esialgset mõtet, sest pidevalt sekkub sellesse teine pool. See iseloomustab koostööd ja selle toimimise keerukust.

Kolmandale seinale lõid oma teosed maalikunstnik Mall Nukke ja tänavakunstnik Sim Kares. Pärast ühise kavandi teostamist pühendus Mall Nukke nädalaks maalimisele, Sim Kares lisas omalt poolt tänavakunstniku nägemuse otse publiku silme all.

Neljas sein oli multitalent Kiwa päralt. Kiwat on peetud üheks huvitavaimaks nähtuseks oma põlvkonnas, kes nihutab erinevate kunstivaldkondade miksimisega järjepidevalt piire. Valminud teos-(t)e “Rebel Angel“ kujunemisse andis loomingulise panuse ka samanimeline bänd.